نمایش «بک تو بلک» کار سجاد افشاریان در جدیدترین تور اجرایش این بار در رشت روی صحنه رفته است.

بک تو بلک

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایش پیش از این در سال‌های مختلف در تهران روی صحنه رفته، ‌ ضمن این که در چند شهر دیگر دیگر هم مثل مشهد و رشت و شیراز اجرا شده است. اما نکته مهم در باره این نمایش که که مونولوگ‌های یک زندانی سیاسی است، کمک آن به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد است. این نمایش سال ۱۴۰۱ هم در رشت اجرا شد و ۱۷ زندانی را آزاد کرد. در اجرای مشهد هم که سال ۱۴۰۲ روی صحنه رفت، ۱۷ زندانی در این شهر آزاد شدند. بک تو بلک البته تنها نمایشی نیست که عوایدش صرف کارهای نیکوکارانه می‌شود. این کار سابقه طولانی دارد و از سالیان پیش از انقلاب تا امروز انجام شده است:

نمایش برای آزادسازی زندانی

در طول سال‌های اخیر چندین نمایش بوده‌اند که فروششان را به آزادی زندانیان اخصاص داده‌اند. سال ۹۶ در جریان هفدهمین جشنواره تئاتر زندان‌های کشور، تمام عواید اجرای‌های‌ خیابانی، صحنه‌ای و نمایشنامه‌خوانی این رویداد به مددجویان تحت حمایت ستاد دیه تعلق گرفت.

سال ۹۸ هم در همین جشنواره تئاتر زندان‌ها که در برج آزادی برگزار شد، برای اولین بار زندانیان زن به اجرای نمایش‌های خیابانی پرداختند و مددجویانی که در این رویداد شرکت کردند و واجد شرایط آزادی بودند، با پرداخت دین آزاد شدند.

سال ۹۲ در فرهنگسرای ارسباران نمایشی با نام احساس آبی مرگ روی صحنه رفت که نویسنده آن سجاد افشاریان بود و توسط امین میری کارگردانی شده بود. این نمایش داستان نوجوانانی بود که آخرین روزهای خود را در کانون اصلاح و تربیت می‌گذراندند و با رسیدن به ۱۸ سالگی باید به زندان بزگسالان می‌رفتند تا حکم اعدامشان اجرا شود. نمایش به شکل مستند با گفت وگو با ۱۸ نوجوان که در چنین وضعیتی بودند، داستان آنها را روایت می‌کرد و با اختصاص درآمد آن و همینطور با جمع‌آوری کمک در اجراهای خیریه به آزادی آنها کمک می‌کرد.

سال ۹۸ هم نمایش اجراهای ویژه «پشت دیوارعمارت» برای آزادی یک زندانی محکوم به اعدام در نظر گرفته شد. این نمایش به کارگردانی حمید ابراهیمی‌ سه روز با قیمت بلیت همت عالی برای نجات این زندانی روی صحنه رفت. یکی دیگر از نمایش‌هایی که برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد روی صحنه رفت، نمایشی به اسم بی نشون بود که سال ۱۴۰۱ در یزد و به کارگردانی مرتضی کوراوغلی بود که با تهیه کنندگی مجید ذهبی اجرا شد. اسفند ماه گذشته هم جشنواره تئاتر کودک که در اردکان برگزار شد، به آزادی ۶ زندانی کمک کرد.

ایجاد پایگاه ثابت اهدای خون در تئاترشهرزاد

شهریور ماه ۱۴۰۱ پردیس تئاتر شهرزاد برای اولین بار غرفه‌ای ثابت برای دریافت کارت اهدای عضو ایجاد کرد. این غرفه در مراسمی ‌با حضور پانته آبهرام، بهرام شاه محمدلو، قطب الدین صادقی، قاسم جعفری و سیروس همتی گشایش یافت و از طریق آن تماشاگران تئاتر می‌توانند کارت اهدای عضو دریافت کنند. این را هم باید اضافه کرد که انجمن اهدای عضو ایرانیان از دی ‌ماه ۱۴۰۰ کمیته تئاتر انجمن را تشکیل داد تا با استفاده از ظرفیت تئاتر به فرهنگ اهدای عضو در کشور کمک کند. ایرج راد، بهرام شاه محمدلو، قطب‌الدین صادقی، قاسم جعفری، فرزین محدث، گلچهره سجادیه، کوروش تهامی، پانته‌آ بهرام، نسیم ادبی، سامان خلیلیان، شهرزاد جعفری و حمیدرضا امیرافضلی از اعضای شورای سیاست گذاری تئاتر انجمن اهدای عضو ایرانیان هستند.

تئاتر برای کودکان کار

نمایش‌های زیادی تا امروز به نفع کودکان کار یا با بازی آنها روی صحنه رفته‌اند. درآمد این تئاترها صرف کمک به کودکان کار شده، ضمن این که مسائل فرهنگی از جمله کلاس‌های آموزشی هم در کنار آن در نظر گرفته شده است. یکی از این نمایش‌ها نمایش چهار صندوق بود که به سرپرستی آناهیتا زینی وند سال ۹۵ در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه رفت و همه بازیگرانش کودکان کار بودند. نمایش دیگر «فیش‌آباد» بود که در تماشاخانه شهرزاد با کارگردانی اشکان درویشی و نویسندگی سیروس همتی اجرا شد. نمایش درباره حقوق‌های نجومی ‌بود و توسط موسسه خیریه فرشته‌های بهشتی اجرا می‌شد. در جریان این نمایش هر شب یکی از کودکان کار در انتهای کار روی صحنه می‌آمد و هدیه ای از طرف گروه و موسسه خیریه دریافت می‌کرد. سال گذشته هم در تالار مولوی نمایش «خونِ» توسط حسین قاسمی ‌هنر اجرا شد. در این اجرا نقاشی‌هایی وجود داشت که توسط کودکان کار کشیده شده بود و پس از هر اجرا با حضور و توسط مخاطبان و تماشاگران این ۱۰۶ نقاشی به نفع نقاشان این نقاشی‌ها به ‌فروش می‌رسید.

کمک به بنیادهای خیریه

نمایش‌هایی هم بوده‌اند که عوایدشان سهم موسسه‌های خیریه بوده است. از جمله نمایشنامه‌خوانی گروه بچه‌های تهرون به نفع خیریه رعد که در زمینه آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان با مشکلات جسمی‌حرکتی فعالیت می‌کند. این نمایشنامه خوانی سال ۹۳ در فرهنگسرای ابن سینا اجرا شد. نمونه دیگر نمایشنامه خوانی «نمایشی برای تو» نوشته محمد رحمانیان و به کارگردانی احسان کرمی ‌است که با حضور چهره‌های مطرح تئاتر و سینما سال ۹۳ در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. همینطور نمایش «اقامت‌اجباری» به کارگردانی آناهیتا زینی‌وند که سال ۱۴۰۱ در تماشاخانه اهورا روی صحنه رفت. درآمد حاصل از فروش نمایش اقامت‌اجباری صرف امور خیریه در مجموعه همدرد شد.

کد خبر 870888
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تئاتر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha